vyhoda-rozvozu

Výhoda rozvozu: jak zajistit ziskovost?

Rozvoz v gastronomii nabírá na síle a oslovuje již nejen labužníky. Získává si stále širší zákaznickou základnu a přitahuje i ty, kteří se obvykle nestravují venku. Rozvoz je nyní jak marketingovým nástrojem, tak novou prodejní cestou. Zde je návod, jak se v této nové krajině pohybovat. 

Tento článek zahrnuje: 

  • Vzkvétající sektor rozvozu: kdo si objednává? 
  • Nejoblíbenější jídla s sebou: co je v nabídce oblíbené? 
  • Roznáška od základů: nejdůležitější prvky, které je třeba zvážit. 
  • Vytvoření virtuální restaurace: průvodce krok za krokem. 
  • Zvyšování zisků na platformách: osvědčené tipy! 

 

Vyhlídky na rozvoz rostou 

Ještě před deseti lety se rozvoz jídel v restaurační kvalitě omezoval většinou na klasiku, jako je pizza nebo čínské jídlo. Dnes je to však prosperující globální trh, jehož hodnota každým rokem neustále roste. Zavedené trhy s rozvozem, jako je Austrálie, Kanada, Spojené království a USA, zaznamenaly mezi lety 2018 a 2019 dvojnásobný (v USA) nebo dokonce čtyřnásobný (v Austrálii) nárúst. Pandemie tento trend rozhodně podpořila – růst pokračoval v roce 2020 i na začátku roku 2021. Ve skutečnosti jsou tyto trhy nyní čtyřikrát až sedmkrát větší, než byly v roce 2018.[1]  

Před pandemií restaurace, které nabízely rozvoz, obvykle řešily vše samy. V dnešní době celý rozvoz zahrnuje celý ekosystém hráčů. Trh předvedl spoustu vymožeností pro zákazníky i majitele restaurací. Objednávání a donáška jídla jsou den ode dne snazší. Ale jaká je tajná receptura k tomu, aby byl rozvoz jídla ziskový? 

Poznejte své zákazníky 

Úspěšný obchodní plán závisí na důkladné analýze trhu a určení cílové skupiny zákazníků. Zatímco restauratéři si odskakují ze svých provozoven na rozvoz, dochází k prudkému nárůstu značek, které se věnují výhradně jídlům s sebou. Konkurence je tvrdá, ale chuť po doručovacích službách roste. Dnes již objednáváme nejen do našich domovů, ale také do kanceláří.  

Analýza z platforem pro správu objednávek naznačuje, že neexistuje nic takového jako typický zákazník pro rozvoz. Podle studie platformy Just Eat jsou víceméně rovnoměrně zastoupeny všechny věkové skupiny:  

  • 55 % objednávajících je ve věku 18 až 34 let; 
  • 37 % je ve věku 35 až 55 let;  
  • 45 % objednává jako pár, zatímco 32 % objednává s dětmi.  

Mezi zákazníky rozvozu vstoupily na scénu zcela nové demografické skupiny. Jejich důvody, proč objednávají jídlo na rozvoz, se liší od doby před několika lety. Například matky objednávají, aby si je jejich děti nespojovaly jen s vařením. Zatímco na Ukrajině doručovací sektor zaznamenal oživení kvůli hrozbě války. Během varování před nálety nemohou fungovat restaurace a lidé se bojí opustit domov, takže se rozhodují pro rozvoz. Podle ConvenienceStore News je možnost nosit pohodlné oblečení nebo sledovat televizi během jídla velkým důvodem, proč Američané preferují jídlo s sebou (57 % respondentů). Pochopení motivací zákazníků je klíčem k tomu, abychom jim nabídli odpovídající menu. 

Nejen pizza: co a kdy si lidé objednají 

Kdy vládnou objednávky na rozvoz? Podle zprávy z Austrálie je večeře na prvním místě před jakýmkoli jiným jídlem. Téměř polovina objednávek přichází po 18:00. Na druhém místě je oběd, těsně následovaný odpoledními objednávkami. Průměrná hodnota objednávky zůstává po celý týden relativně konzistentní. Existují však značné rozdíly ve výdajích v závislosti na jídle. Australané se opravdu vyřádili na snídani! 

Francouzské platformy si všimly, že zákazníci hledají nové kulinářské zážitky. Just Eat hlásí prudký nárůst popularity holandské kuchyně. Pochoutky jako Kapsalon a Fricadelle se prosazují spolu s řeckými klasikami, jako je Moussaka a Gyros, a švýcarskými pokrmy, které se vymykají obvyklým Raclette a Cordon Bleu. Pokud jde o dezerty, francouzští zákazníci mají rádi Tiramisu, Brownie a jablečný koláč. 

Vegetariánské možnosti získávají na síle: JustEat předpovídá, že brzy budou tvořit 1 ze 4 objednávek, neboli 26 % všech objednávek. Mezi jejich zákazníky patří mezi nejlepší výběry bez masa pizza čtyři sýry, pizza s kozím sýrem a medem a smažené zeleninové nudle. Pokud jde o veganské jídlo, kralujícími favority jsou poké bowls, zeleninové ravioli a šafránová rýže. 

Platformy zajišťují hladkou logistiku dodávek 

Klíčem k úspěchu gastronomického podniku, který se pouští do rozvozu, není jen kvalitní menu. Stejně zásadní je logistika, včetně objednávání a dodávání jídel zákazníkům. Existují dva hlavní přístupy: vybudování vlastní flotily kurýrů nebo spojení s externími doručovacími firmami. Zatímco první nabízí úplnou kontrolu, přináší značné počáteční a průběžné náklady.   

V reklamní kampani z února 2019 americký řetězec Jimmy John's prohlásil, že „nikdy“ nedovolí externím doručovatelům manipulovat s jejich sendviči. Jimmy John's tvrdí, že jejich vlastní řidiči – celkem asi 45 000 ve 2 800 restauracích v USA – mají nejlepší pozici k poskytování rychlých a vysoce kvalitních služeb. 

Spojení s externími doručovacími službami znamená mnohem nižší finanční a organizační závazky. Tyto služby však obvykle účtují provize restauracím (až 37 %) a vy ztrácíte kontrolu nad procesem. Někteří majitelé restaurací také volí smíšené možnosti – k rozvozu používají svá vlastní firemní vozidla a zároveň uzavírají dohody s externími poskytovateli, jako je Foodora nebo Wolt. 

Zde přichází na pomoc rostoucí počet aplikací a systémů pro správu rozvozu. Na jedné straně usnadňují zákazníkům přístup k nabídce restaurací a na druhé straně podporují restauratéry v průběhu celého procesu. Tyto platformy provozují blogy, organizují odborná setkání a provádějí průzkumy spotřebitelských preferencí. 

Kupony a odložené platby 

Internetové platformy nabízejí více než jen kurýrní služby. Poskytují přístup k pohodlné infrastruktuře, aplikacím a zákaznické základně, což může zvýšit prodej. Navíc často nabízejí marketingové a propagační služby restauracím jako součást svého balíčku.  

Vietnamský Mr Yum je jedním z nejinovativnějších hráčů na trhu mobilních objednávek. Dosáhli úspěchu v odvětví restaurací a pohostinství prostřednictvím přelomové platformy POS založené na QR kódu. Následně se integrovali s Afterpay, umožňující zákazníkům Mr Yum poprvé nabídnout možnost koupit nyní a zaplatit později – nová marketingová strategie dostupná v oblasti rozvozu jídla. 

Virtuální restaurace 

Jste již zaregistrováni na Foodoře nebo Woltu, ale stále se Vám nedaří zvýšit Vaši viditelnost? Zrušte svou stránku a začněte znovu! Nebo ještě lépe. Pokud Vaše restaurace vyhovuje požadavkům, vytvořte jednu nebo více virtuálních značek. Využitím nových technologií můžete nejen překonat inflaci, ale také zvýšit své výdělky. Partnerství s firmami specializujícími se na digitalizaci gastronomického průmyslu umožňuje rychlé a bezproblémové zavádění nové nabídky bez narušení Vašich současných operací.  

Co to znamená? Pokud podáváte těstoviny a pizzu, zvažte nastavení virtuálních značek pro každou kulinářskou specialitu zvlášť. Ve vaší restauraci se nic nezmění; jen zvyšujete příčku, abyste přilákali zákazníky na doručovacích platformách. Vytváření virtuálních značek Vám umožní vyladit svou nabídku, vybrat si přesnější kategorii a nabídnout zjednodušenou nabídku, což usnadňuje konverzi. 

Spuštění virtuální restaurace nabízí řadu výhod, včetně nižších počátečních nákladů ve srovnání s tradičními restauracemi. Tímto přístupem restauratéři vytěží maximum ze stávajících kuchyňských zdrojů a personálu a zároveň prozkoumají nové kulinářské koncepty bez velkých finančních rizik. Je to způsob, jak rychle otestovat a přizpůsobit se vyvíjejícím se kulinářským trendům. 

Shrňme si to 

Optimalizace doručovacích procesů, nabídka personalizovaných možností, začlenění vegetariánských možností a začlenění virtuálních restaurací – to vše hraje klíčovou roli při zvyšování ziskovosti. Trh ukázal, že zavádění čerstvých kulinářských konceptů se vyplatí a zákazníci na ně stále více zabírají. Namísto opakování toho, co fungovalo v minulosti, upřednostněte kvalitu a efektivitu doručení, zajistěte solidní balení a dobře prezentujte své pokrmy. Zákazníky to bude motivovat ke sdílení fotek z doručení na sociálních sítích nebo zanechání pozitivních recenzí na Googlu.