
Propagace restaurace? Jednejte se strategií a holisticky.
Budování cílové skupiny: kde začít?
Polohování je koncept představený počátkem 80.let Alem Ricem a Jackem Troutem. Chcete zjistit, jak by měl zákazník vnímat Vaši provozovnu? (Místo pro firemní oběd, romantickou večeři nebo rodinnou večeři?) Pro začátek si vytvořte představu "ideálního hosta". Tyto otázky Vám pomohou:
- Kdo je Váš host?
- Kolik mu je?
- Kde žije?
- Kolik může utratit ve Vašem podniku?
- S jakými hodnotami se ztotožňuje?
- Co nejraději jí a jak?
- Jak rád tráví volný čas?
- Jak používá internet?
Zapište si tyto podrobnosti na základě návštěvníků, kteří již navštěvují Váš podnik. To vám pomůže vytvořit konzistentní systém vizuální identity, cílený branding a vyhnout se plýtvání prostředky na špatně zacílenou marketingovou kampaň.
Pokud teprve začínáte a potřebujete inspiraci, podívejte se na místa ve svém nejbližším okolí, která Vás zaujala - zejména ta, která mají podobný profil jako Váš koncept. Pokuste se analyzovat, jaké marketingové úsilí vyvíjejí a jaké nástroje k tomu používají. Samozřejmě nejde o to slepě napodobovat jejich jednání, ale podívat se, co na zákazníky funguje a co ne. Prozkoumejte trh a učte se ze zkušeností ostatních.
Identita restaurace: ať si Vás zapamatují!
Při budování povědomí o značce neboli brand awareness je zásadní konzistence. Pokuste se své hosty přenést do harmonického světa, kde spolu všechny prvky korespondují - od loga a webových stránek přes design interiéru až po oblečení personálu nebo styl jídelního lístku a grafiky. Nejde hned o vytvoření tematického místa nebo místa inspirovaného literaturou či filmem (např. Argentinský "El Viejo Hobbit", kde se najíte jako Bilbo Pytlík, nebo newyorský "Beetle House", inspirovaný filmem Tima Burtona). Jde o expresivitu, se kterou se ztotožňujete.
Například Tokyo Café na Filipínách nabízí západní kuchyni, ale s příchutí země třešňových květů. V interiéru vždy dominují pastelové barvy, dřevo a surové materiály a písmo v nabídce odkazuje na japonskou abecedu. Tímto způsobem majitel dává hostům pocit, že kupují více než jen jídlo, což usnadňuje zapamatování jeho značky.
Postarejte se o svou přítomnost online
Budování komplexního povědomí o značce v digitálním prostředí je dnes nutností, pokud chcete získat více objednávek. Zkontrolujte, zda následující kanály správně a důsledně posilují povědomí o Vaší značce:
Webová stránka
Výzkumy ukazují, že téměř 60 % návštěvníků přichází na webové stránky podniku, do kterého se chystají. Když vytváříte stránku své restaurace, virtuální předehru ke kontaktu s hostem, dbejte nejen na výrazné fotografie a zajímavé popisy. Zkontrolujte, zda je šablona responzivní, to znamená, že se na telefonu zobrazuje stejně dobře jako na obrazovce počítače. Nezapomeňte umožnit snadnou rezervaci stolu, možnost objednat si jídlo prostřednictvím vašich webových stránek (pokud takovou službu nabízíte) a odkaz na nejoblíbenější, dobře umístěné webové stránky a vyhledávače, jako jsou Google, Seznam, Dáme jídlo, nebo LinkedIn.
Sociální média
Správa sociálních kanálů restaurace již dávno překročila umístění fotografií chutných jídel a zpráv o jídelním lístku. Nyní je to místo, kde prodáváte historii své adresy, fascinujete historií a hlavně lákáte pokrmy a atmosférou. K tomuto účelu se používají krátké filmy (tzv. reels). Neváhejte je zveřejnit, protože právě oni jsou dnes základem komunikace jakékoli restaurace. Mají největší počet diváků, protože nejlépe odrážejí realitu Vašeho podniku. (Co zkusit reel o přípravě šéfova pokrmu? Nebo krátký film o zaměstnancích či prostředí Vaší restaurace?) Videa můžete umístit na YouTube, TikTok, Instagram nebo je dokonce použít na Facebooku či LinkedIn jako reklamu.
Vizitky a profily v agregátorech
Pokud si vytvoříte profil restaurace na Googlu, TripAdvisoru a dalších zdrojích, na které se potenciální hosté (a také influenceři) obracejí, usnadníte hostům přístup k vaší nabídce i samotnému podniku. Vyvozujte závěry ze všech komentářů, včetně negativních. Pokud na ně dobře zareagujete a ukážete hostům, že jejich názor berete vážně, získáte důvěru a empatii. Nebo dokonce rozšíříte okruh pravidelných hostů?
Osvědčené duo: newsletter a sleva
Věrnostní program je jedním z osvědčených způsobů marketingu restaurací. Především podněcuje návštěvníky k častějšímu využívání Vašich služeb - ať už navštíví Vaše prostory, nebo si objednají online. Za druhé vás to odlišuje od konkurence v očích Vašich stávajících hostů a umožňuje Vám to udržet si je, ale také přilákat nové hosty ("pozvěte své přátele a získáte..."). Výzkum provedený společností Paytronix a webem PYMNTS zjistil, že věrnostní programy přiměly přibližně 69 % hostů, aby se po pandemii vrátili do restaurací.
V digitálním věku může být jeden z nejlépe fungujících marketingových zásahů, věrnostní program, posílen newsletterem. Funguje skvěle, protože se jedná o personalizovaný a zároveň masový nástroj. Pravidelným zákazníkům z řad vlastních nebo partnerských firem (pozor na GDPR!) posílejte jednou měsíčně e-maily s informacemi o zajímavých setkáních, slevách, akcích a událostech ve vaší provozovně. Povzbuzujte k vyzkoušení sezónního menu, nabídněte jídlo zdarma k narozeninám, informujte o společenských aktivitách, kterých se účastníte. E-mailový marketing funguje, pokud jej neprovádíte příliš často - pak hrozí, že budete označováni jako spam.
Události v centru pozornosti
Aby si Vás hosté všimli a zaujala je Vaše nabídka, připravte pro ně zajímavý večírek, setkání nebo akci. Co zkusit rodinné kuchařské dílny nebo brunche? Celodenní brunch pořádá například Černá Madona Archa, kavárna v centru prahy a již několik let také hotel Mariott. Co takhle vaření naživo s šéfkuchařem? Tasty Garden v nákupním centru Palladium, kde si můžete vychutnat nejen skvělé jídlo, ale především cooking show známých kuchařů, celebrit, ochutnat jejich speciality a užívat si atraktivní doprovodný program. Čeká na vás kuchařská show michelinského kuchaře Romana Pauluse, netradiční dorty Šárky Divácké nebo lekce klasického pečení. Ale také Pavla Berkyho, Lukáše Hlaváčka z Alcronu, šéfredaktora Jiřího Hilgarta z časopisu F.O.O.D. a další.
Dalším zajímavým příkladem jsou gastronomické experimentální projekty, jako je iniciativa Amsterdamské restaurace Steinbeisser. V září 2022 se jedné akce pod hlavičkou Steinbeisser Experimental Gastronomy zúčastnila zen-buddhistická mniška Jeong Kwan, známá ze seriálu Chef's Table od Netflixu. Jeong Kwan vytvořil speciální organické, veganské chrámové menu ve spolupráci s umělci, kteří vyrobili nádobí na míru: vázy z mořské trávy, mísy z větrem foukaného dubu, ručně vyráběné sklenice a poháry nebo vyřezávané příbory.
Podpořte prospěšné cíle
Společenská odpovědnost restaurace se neomezuje pouze na vaření pro potřebné. Například držitel dvou hvězd Michelin Adam Simmonds pracoval dva roky (2020-2022) se společností Soup Kitchen London na vývoji domácí kuchyně – pop-up restaurace, která zaměstnává pouze osoby postižené bezdomovectvím. Ve vietnamském městě Hoi An zase sociální podnik Seedlings Café nabízí zákazníkům autentickou vietnamskou kuchyni a zároveň školí mladé lidi z chudších rodin v oboru.
Způsobem, jak oslovit cílovou skupinu a zvýšit povědomí o značce, je také finanční podpora iniciativ, které jsou pro Vaše zákazníky důležité. Například Varšavský cyklus gastronomických pop-upů, Noční trh, uspořádal letos soutěž pro své vystavovatele. Během soutěže se konala sbírka na podporu zvířat bez domova. Těžily z toho nejen podniky, které se pyšnily tituly udělenými porotou složenou z předních představitelů varšavské gastronomie, ale také varšavští čtyřnožci.
Propagace restaurace: kontrolní seznam inteligentního restauratéra
- Určete, kdo je Vaším vyhledávaným hostem (a kdo rozhodně ne), a nebudete utrácet peníze za zbytečnou, příliš širokou propagaci.
- Dodržujte komunikaci na sociálních sítích. Je důležité, aby vaše příspěvky byly poutavé, pravidelné, relevantní nebo zábavné, nejen informativní.
- Postarejte se o svou online přítomnost, od funkčního webu a jeho pravidelné aktualizace až po vizitky na externích portálech. Je také důležité sledovat recenze a reagovat na ně (vždy laskavě!).
- Povzbuzujte hosty, aby se vrátili do zařízení tím, že nabídnou slevy nebo nabídky a speciální akce – to je základ gastronomického marketingu.
- Spusťte vlastní newsletter, abyste byli v kontaktu se svými nejzajímavějšími návštěvníky. Při budování základny mějte na paměti GDPR.
- Upozorněte na sebe! Pořádejte vlastní akce nebo se účastněte akcí, které Vám umožní prezentovat se naživo a probudit v ostatních lidech emoce.
- Dovolte jim, aby Vás vnímali jako sociálně odpovědnou místní osobu nejen v krizových situacích, ale i na každodenní bázi.
Zdroje:
https://matadornetwork.com/read/amazing-sustainable-restaurants/
https://www.finedininglovers.com/article/restaurants-against-climate-change
https://ibrandstudio.com/inspiration/brand-identity-design-examples-restaurant
https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/restaurant-ideas
https://www.bigissue.com/news/housing/adam-simmonds-michelin-star-chef-restaurant-homeless-people/
https://ouichef.pl/artykuly/260354,owca-showroom-food-najlepszym-tegorocznym-wystawca-na-nocnym-markecie-w-warszawie
https://www.stocktaking.ie/9-steps-to-increase-awareness-of-your-bar/
https://smallbusiness.chron.com/ways-build-restaurant-brand-awareness-38454.html